Rola Kierownika Projektu i kluczowe kompetencje
Kierownik projektu to osoba, która jest odpowiedzialna za planowanie, realizację oraz zakończenie projektu. W tym artykule chcę Ci pokazać, dlaczego dobry Project Manager powinien być kimś więcej niż dopytywaczem statusów, poganiaczem i uzupełniaczem tabelek w Excelu.
Z tekstu dowiesz się:
- jaka jest rola Kierownika Projektu / Project Managera
- jakie są kluczowe kompetencje Kierownika Projektu / Project Managera
- jak rozwijać te kompetencje
Jaka jest rola Kierownika Projektu?
Główną rolą kierownika projektu jest zarządzanie projektami na wszystkich etapach. Na początku Project Manager tworzy kartę projektu i określa cele projektowe. Choć to sponsor tworzy wizję i przekazuje uzasadnienie, to właśnie kierownik powinien wiedzieć, w jaki sposób przełożyć tę wizję na działanie i jak estymować wyniki. Kierownik projektu we współpracy ze sponsorem dobiera zespół, a także organizuje spotkanie wstępne, czyli tak zwany kick off.
Następnie na etapie realizacji kierownik zarządza zasobami projektu (zespołem, kosztami, czasem etc.). Istotną rolą Project Managera jest również zarządzanie ryzykiem w projekcie, czuwanie nad postępem prac, a także dbanie o odpowiednią komunikację dot. projektu w firmie.
Na etapie zamknięcia projektu kierownik robi podsumowanie ukończonych prac, sprawdza, czy wszystkie cele zostały zrealizowane zgodnie z założeniami oraz wyciąga wnioski. Chyba nie muszę też przypominać, jak ważne jest również, aby podziękować zespołowi, z którym się pracowało.
6 kluczowych kompetencji kierownika projektu
Istnieje co najmniej kilka modeli kompetencji Project Managera. Najbardziej znane są te, wskazywane przez IPMA oraz PMI. Nie będę jednak tutaj cytował każdego podziału – zamiast tego chciałbym podzielić się z Tobą 6 kluczowymi kompetencjami, które mnie osobiście (obok znajomości narzędzi i technik zarządzania projektami) przydają się w codziennej pracy.
- Po pierwsze umiejętności miękkie, w tym skuteczna komunikacja.
Obok umiejętności porozumiewania się z osobami o różnych, często trudnych charakterach, nieoceniona jest umiejętność feedbackowania. I nie chodzi tutaj o zwracanie uwagi, gdy ktoś z Twojego zespołu zrobił coś źle. Warto docenić również, gdy zrobi coś świetnie! To nie tylko dobry sposób na zmotywowanie pracownika, ale także najprostsza forma szkolenia.
- Ważne jest skuteczne wyznaczanie celów i orientacja na wynik.
Tak, jak wspomniałem na początku, to w dużej mierze kierownik projektu bierze odpowiedzialność za doprowadzenie projektu do końca i osiągnięcie pożądanego efektu. Bez umiejętności wyznaczania celów i dążenia do ich realizacji, to po prostu nie może się udać…
- Kierownik projektu powinien potrafić powiedzieć „NIE”.
Asertywność to jedna z tych cech, które najtrudniej wypracować i jeśli nie masz jej rozwiniętej, trudno będzie Ci wskoczyć w taką rolę. Zarządzanie projektami w praktyce często wymaga również dobrych zdolności negocjacji.
- Kierownik zespołu powinien…. kierować zespołem.
Warto się zastanowić, czym są tak naprawdę umiejętności przywódcze. Project Manager nie tylko deleguje zadania. Jednocześnie powinien być partnerem w rozmowie dla swojego zespołu, a niektórym może wydawać się trudne do pogodzenia. Jednak tylko w ten sposób możemy liczyć na motywację i zaangażowanie zespołu, a co za tym idzie również jego efektywność. Warto zjednać sobie ludzi,
bo to później procentuje. - Umiejętności techniczne są mile widziane.
Niektórzy twierdzą, że jeśli ktoś kompletnie nie zna się na IT, to nie poprowadzi dobrze projektu.
Z drugiej strony zbyt duża znajomość jakiegoś obszaru może wręcz przeszkadzać w zarządzaniu projektem, bo zaczynasz zbyt mocno wchodzić w detale. Moim zdaniem umiejętności techniczne można wypracować znaczniej łatwiej niż umiejętności miękkie. Na pewno dobrze znać podstawy, które pozwolą Ci skutecznie komunikować się z zespołem, ale jednocześnie nie przeciążą informacjami i nie doprowadzą do mikro-zarządzania. - PM powinien rozumieć otoczenie biznesowe projektu.
Im lepiej kierownik projektu wie, co się dzieje wokół, tym łatwiej będzie mu zrozumieć pojawiające się trudności, a także ocenić, kiedy są one realnym zagrożeniem. Najważniejsze decyzje w projekcie podejmuje sponsor, ale to Project Manager powinien umieć zaproponować rozwiązanie.
Jak rozwijać umiejętności kierownika projektu
Na koniec poruszę jeszcze jedną, ważną z mojego punktu widzenia sprawę. Jeśli jesteś albo planujesz być kierownikiem projektu, to Twoja praca nad sobą nigdy się nie kończy (a przynajmniej nie powinna). Żeby się rozwijać, musisz wiedzieć, w jakim miejscu jesteś teraz. Niby oczywiste, a jednak sporo osób o tym zapomina…
Zacznij od poznania swoich mocnych i słabych stron, zrób sobie chociażby najprostszą analizę SWOT. Znajdź w sobie odwagę i wyznacz czas, aby zbierać feedbacki od ludzi, z którymi pracujesz, a następnie cały czas sprawdzaj, co i jak możesz ulepszyć. Tylko w ten sposób możesz podnosić jakość swojej pracy i być skuteczny, w tym, co robisz.