Wywiad z cyklu: 15 odkryć menedżerskich – edycja 2: Karol Czapik.
Zapraszam Was do zapoznania się z moim wywiadem na stronie Fundacji Rozwoju Menedżerskiego – “Manage or Die“:
“Nie bój się konstruktywnej krytyki wobec swojej osoby i Twojej pracy – staraj się budować kulturę swojej pracy, która umożliwia regularny i szczery feedback wobec Twojej osoby, Twoich współpracowników i przełożonych.
Buduj swoją rolę, odpowiedzialność i profesjonalizm na swoich wrodzonych i najmocniejszych cechach behawioralnych – miej świadomość swoich słabych i mocnych stron. Wykonuj regularnie tzw. przysłowiową analizę „SWOT” samego siebie, aby wiedzieć, w czym możesz osiągnąć doskonałość, a w czym mimo dużego wysiłku nadal będzie na średnim lub dobrym poziomie.” Zarekomendował Karol Czapik, doświadczony menedżer który prowadzi programy i projekty w firmach o zasięgu globalnym jak i z lokalnymi liderami rynku w branżach takich jak e-commerce, logistyka, e-mobility, IT, telekomunikacja, outsourcing usług i R&D.
Jakie są najważniejsze wartości, którymi kierujesz się w życiu zawodowym?
Kieruję się w życiu zawodowym kilkoma zasadami, które są zbieżne z tymi, które stosuję w życiu prywatnym. Wydaje mi się, że dwie najważniejsze z nich to szczerość i zaangażowanie, w tym co robię. Jestem osobą, która nie podpisuje się pod rzeczami, których nie potrafi zrobić, wiem jak to jest „sprzątać” po nie jednym zewnętrznym konsultancie. Dlatego mówię swoim Klientom to, czego nie chcą usłyszeć, Pokazuję im to, czego nie chcą lub nie potrafią sami zobaczyć. Zadaje im pytania, których sami sobie nie zadali po to aby dotarli faktycznie tam gdzie chcą ze swoimi firmami, programami i projektami – żeby ich podróż nie skończyła się tak, że dotrą tam skąd chcieli odejść!
Bez względu na to w jakiej jestem roli zawodowej lub stanowisku cenię sobie możliwość współpracy z ludźmi zgodnie z własnym „ja”, niektórzy nazwą to zgodnie z „własnym sumieniem”. Pracuję z ludźmi i dla ludzi w taki sposób, aby zawsze na koniec dnia móc popatrzeć w lustro i nie mieć nic do zarzucenia sobie. Dlatego też staram się unikać i nie tworzyć środowiska do współpracy skupiającej się na „politykowaniu” – w negatywnym sensie tego znaczenia.
Jaki był przełomowy moment w Twojej karierze zawodowej?
Mam nadzieję, że jeszcze takie momenty w mojej karierze są przede mną, w pozytywnym tego słowa znaczeniu. Jednak patrząc wstecz, już kilka takich momentów miałem.
Będąc jeszcze młodym człowiekiem na studiach licencjackich na kierunku politologia, dostałem się do ogólnopolskiej Fundacji Studenckie Forum Business Centre Club w Krakowie, gdzie działanie w formie wolontariatu, przy projektach szkoleniowych, biznesowych dało mi zupełnie nowe spojrzenie na mnie i moją przyszłość zawodową.
Kolejnym przełomem było 7 lat pracy w strukturach Grupy Kapitałowej Integer, głównie w spółce InPost S.A., gdzie w roku 2016 miałem możliwość stworzenia od przysłowiowej tzw. „czystej kartki” Biura Zarządzania Projektami – PMO, które miało skoordynować i ustandaryzować realizację projektów w Polsce, w spółce InPost S.A. i w 5 spółkach powiązanych ze sobą. Było to dla mnie niesamowity przeskok zawodowy z kierownika projektu, który realizował 2-3 projekty równolegle, do roli, która musiała stworzyć proces i struktury do zarządzania portfelem projektów i programami. Wówczas też zacząłem być Managerem „liniowym”, gdyż budowałem swój zespół jako stały element w strukturach firmowych, bezpośrednio pod Zarządem. Docelowo nasze PMO posiadało 5 osobowy zespół ludzi, którzy tak jak ja wcześniej zarządzali pojedynczymi projektami, programami i chcieli się dalej rozwijać w tym kierunku oraz czuli, że firma na rynku Polskim również powinna realizować projekty w ustandaryzowany sposób.
Była to dla mnie niesamowita nobilitacja w mojej karierze zawodowej, ale też ogromne wyzwanie kompetencyjne i emocjonalne. Dało mi też bardzo dużo doświadczenia i możliwości wyciągnięcia nauki na przyszłość, ze wszystkich niemalże „książkowych” błędów, które wówczas popełniłem. Dzięki temu wiem, że w odpowiedni sposób udało się „zasiać ziarno” wyższej kultury projektowej w tej organizacji, gdyż do dzisiaj firma posiada w swoich strukturach PMO i ciągle redefiniuje oraz rozwija jego rolę, oraz znaczenie dla biznesu.
Całość wywiadu dostępna na stronie: 15 odkryć menedżerskich – Manage or Die